Lyckad sommarsäsong

2021-09-01

Digital förbokning och en nysatsning på restaurangen resulterade i en sommarsäsong med ett besöksantal på ca. 78% i jämförelse med 2019 för fartygsmuseet Maritiman.
– Med tanke på omständigheterna är responsen mycket bättre än vad vi vågade hoppas på, säger Emelie Leetmaa, marknadschef på Maritiman.

Utöver enstaka aktiviteter tvingades Maritiman att hålla stängt under i princip hela förra året. Genom varsam planering, restriktionsanpassning och digital förbokning har sommaren 2021 inneburit ett besökarantal nästan lika stort som under samma period år 2019, dvs. innan pandemin.

– Det är otroligt kul att vi fått den responsen. Även om sommaren började lite trevande så har vi under omständigheterna haft en bättre sommar än vad vi budgeterat för, säger Emelie.

I år har Maritiman även tagit ett nytt grepp om sin restaurang Matrosen. Restaurangen har givmildare öppettider och vernissage-kvällar. Dessutom har man tillsammans med Vega Bryggeriet tagit fram en egen öl - J19 - som är en hommage till jagaren Småland.

– Vår egen öl är väldigt populär bland gästerna. Responsen har varit fantastisk och vi har redan en högre snittförsäljning i restaurangen i jämförelse med 2019. Vi planerar att ha kvällsöppet ännu mer under nästa sommar, säger Emelie.

Fullspäckad höstsäsong

Under september och oktober håller Maritiman öppet på helgerna. Besökare kan då, utöver fartygen, ta del av utställningarna Livet under ytan och de tillfälliga utställningarna Remembering Lampedusa och Sötvatten - en värld av liv.

– Vi har sagovandringar, fartygsvandringar, och en fördjupande guidning om jagaren Småland inplanerade för de extra nyfikna. Dessutom anordnar vi barnkalas hela hösten. På grund av pandemin så ser vi helst fortsatt att besökare i så stor utsträckning som möjligt förbokar och köper sina biljetter online, avslutar Emelie.